Børnehuset Science, Grundtvigs Allè
 

Øverste billede viser resten af vores årshjul, der specifikt går på science.

Nederste billede viser hvordan science lægger sig som en paraply over alle læreplans-temaerne.

 

Hvad betyder science profilen for vores pædagogiske arbejde?

  • Vi opbygger læringsmiljøer, der afspejler science profilen og den undersøgende tilgang, hvor vi eksempelvis ønsker at udskifte en traditionel dukkekrog med et forsker hjørne, hvor der kunne være et lysbord, vægte, mikroskop osv. tilgængelig.
  • Begrebet ”science” vil ligge som en paraply over læreplanerne. Dvs. alle læreplanstemaer vil blive repræsenteret i science profilen. Dette vil blive beskrevet i vores nye læreplaner, som løbende vil blive revideret.

Grundlæggende færdigheder i science for børn:

  • Nysgerrig
  • Reflektere
  • Opstille hypoteser
  • Undersøge
  • Eksperimentere
  • Konkludere

Grundlæggende udgangspunkt for voksne:

  • Giv ikke svaret, men stil spørgsmål, der giver nye refleksioner hos børnene
  • Sammen synliggøres børnenes hypoteser, evt. tegnes de
  • Konklusionerne børnene drager, skal ikke nødvendigvis være rigtige. Disse konklusioner bygges der videre på i mange år fremover, også ind i skolen
  • Brug den narrative tilgang, når nye emner/ord skal introduceres
  • Fokus på proces IKKE produkt!